Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Bäst användning av itslearning 2011 och vinnaren är ...

Det kom in nästan 50 bidrag från hela Europa till tävlingen Bäst användning av itslearning 2011. Vi har nu nöjet att kunna presentera de två vinnarna, vars skolor kommer att få en iMac och en Canon LEGRIA HF G10-videokamera.

Det kom in ett antal fantastiska idéer, t.ex. nyskapande sätt att använda video för att lära ut yrkesämnen och ett väldigt bra sätt att motivera språkelever. Efter noggrant övervägande utsåg vår domarpanel till slut två vinnare.

Omvända klassrummet: Anne Cathrine Gotaas, Sandvika gymnasium, Norge

Juryn bestod av:

- Arne Bergby, VD (itslearning)

- Russel Prue, IKT-förespråkare, författare och radioman

- Alastair Cameron, Senior learning strategist på itslearning

- Trond Skeie, Global Training and Implementation Manager på itslearning
Konceptet med det omvända klassrummet är enkelt: eleverna läser teorin hemma och använder sedan klassrummet för att omsätta sina nyförvärvade kunskaper i praktiken. Anne Cathrine undervisar sina elever med omvänt klassrum genom att skapa videofilmer, animeringar och andra resurser och lägga in dem i passande itslearning-kurser.

Videofilmerna läggs in i ett test och eleverna får svara på en eller ett par frågor efter att ha sett filmen. Eleverna får då reda på om de har förstått videofilmen eller om de måste se den en gång till. Den här tekniken innebär även att Anne Cathrine kan se vilka bitar som eleverna har haft problem med, och hon kan förbereda sina lektioner i klassrummet därefter. Hon kan även se vilka av eleverna som har sett eller läst materialet och vilka som inte gjort det.

Förbättra motsträviga elevers uppförande: Dee Kerwick-Chrisp, Greys Education Centre, Storbritannien

Greys Education Centre tar emot elever som andra skolor har svårt att ta hand om. Med sådana elever måste man dock i allmänhet uppmuntra gott uppförande för att undervisningen ska få resultat.

En gång i veckan träffar alla elever en lärare och sätter upp uppförandemål som sedan läggs in i elevens individuella utbildningsplan (IUP). Vid slutet av varje lektion kontrollerar sedan läraren elevens utbildningsplan och ger eleven ett uppförandebetyg (på en skala från 1–5 som endast återspeglar bra uppförande).

Alla elever som har ett genomsnitt på över 3,2 för en vecka får en fri lektion – och eleven som har bäst betyg får ett diplom. Det här belöningssystemet har visat sig vara mycket effektivt eftersom eleverna tävlar mot varandra om vem som kan få högst betyg. Varje vecka upprättas uppföranderapporter om eleverna, och dessa skrivs ut och skickas till föräldrarna. Rapporterna används även ibland som bevis på att elever följer domstolsbeslut.

Bra idéer för lärare överallt

”Det var väldigt svårt att komma fram till ett beslut, och vi skulle vilja tacka alla som deltog i tävlingen och delade med sig av sina otroliga idéer”, säger en av domarna, Alastair Cameron. ”Det är verkligen roligt att det finns så många fantastiska lärare som gör bra saker med itslearning, och jag hoppas att lärare världen över kan få ut något av att läsa om och se andras idéer.”

Du kan se samtliga tolv bidrag (med beskrivning och videofilm) som var nominerade på vår globala webbplats.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss