Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Det är bara en enkel uppgift...eller?


Irene Winter, gymnasielärare i Bergen ger oss tips på hur du genom en enkel uppgift i början av läsåret kan få fram mycket värdefull information om dina nya elever! 

 


 

Morten Fahlvik, pedagogisk ledare på itslearning, har en dotter som går på Bergen Private Gymnas i Norge. En av gymnasielärarna där är Irene Winter som undervisar i engelska och musik. Morten imponerades av den allra första engelska-uppgiften hans dotter fick från henne. Uppgiften gick ut på att eleverna skulle göra ett filmklipp om sig själva och beskriva sina erfarenheter av det engelska språket. Det verkade vara en enkel uppgift, men själva mångsidigheten i övningen gjorde att Morten ville fråga Irene om de pedagogiska målen med hennes uppgift.

"Jag lär mig väldigt mycket av uppgiften," berättar Irene. "Eftersom det är nya elever så får jag veta vad de heter, hur flytande deras engelska är och hur det står till med deras ordförråd och uttal. Och viktigast av allt - jag får lära känna mina elever lite bättre. När jag väl lärt känna dem så blir jag mer engagerad i mina elever och deras inlärningsprocess. Det är viktigt att förstå hur eleverna tänker."

Tekniskt kunniga

De flesta elever lade ner mycket arbete på uppgiften eftersom de ville göra ett gott första intryck på sin lärare. Majoriteten behärskade redan tekniken så den tekniska aspekten med inspelningen var inga större problem. Irene bad dem att använda Photobooth för att spela in videoklippen. De kunde också använda den inbyggda videospelaren i itslearning. Nedan finns en skärmdump av Irenes uppgift. (Klicka på bilden för en större version).


Irene berättar att hon hade flera mål med uppgiften. Nämligen att:

  • lära känna eleverna och deras individuella behov och ambitioner 
  • få en känsla för deras uttal och ordförråd 
  • få eleverna att reflektera över hur bra de är på engelska, deras motivation för ämnet och hur mycket arbete man måste lägga ner för att nå resultat
  • lära känna elevernas behov, önskemål och farhågor för att tala engelska i klassen (något som många har svårt för)
  • få eleverna att reflektera över deras inställning till att läsa och använda grammatiken korrekt
  • ge eleverna utbildning i att använda tekniken (vilket kommer att gynna dem i framtiden)

Resultat

Det var viktigt för Irene att få reda på om hennes elever kände någon oro inför engelskan. Irene försäkrade dem om att det bara var hon som skulle se deras filmer. Några elever utnyttjade tillfället till att berätta att de kände en extrem oro över att tala engelska högt i klassen. Under tidigare år har Irene känt att hon fått reda på sådana här saker alldeles för sent. Om hon hade vetat om det tidigare så hade hon kunnat göra något åt det i ett tidigt stadium. Filmerna gjorde att eleverna gav henne information som de kanske aldrig hade gett henne i klassrummet.

All denna värdefulla information kan Irene sedan använda under undervisningen. De elever som är rädda för att tala inför klassen behöver inte göra det. Hon låter ofta eleverna välja om de vill arbeta i grupp eller individuellt, om de vill kommunicera muntligt eller skriftligt, etc.

Eleverna väljer

itslearning gör att Irene kan ge eleverna valmöjligheter. Några av hennes elever hade t.ex. försökt att spela in sina filmer hemma flera gånger men tyckte inte att det blev tillräckligt bra. De kontaktade Irene via itslearning och hon lugnade dem och meddelade att de kunde spela in en ljudfil eller skriva ner sina svar istället. Irene uppmanade dem att inte läsa direkt från manuskriptet, utan istället tala fritt eftersom det skulle ge henne bättre kunskap om hur flytande deras engelska egentligen var.

Att läsa mellan raderna

Videoklippen gav en bra bild av elevernas tankar och känslor och på så sätt lärde hon känna eleverna bättre. Vissa elever var utåtriktade och avslappnade i sina presentationer medan andra var väldigt nervösa. En del spelade in sig själva när de slappade på sängen, medan andra barrikaderade sig i badrummet för att kunna spela in sin video i fred.

Några av de elever som hade sämst självförtroende hade faktiskt en ganska bra engelska. Uppgiften gav Irene möjlighet att upptäcka detta och gav dem välbehövlig positiv feedback. itslearning ger lärare möjlighet att lägga till kommentarer när de betygsätter uppgifter. Lärare kan också bädda in ljud- eller videofiler som innehåller feedback för en mer personlig touch.

Bara en enkel uppgift...

Som du kan se så var den här uppgiften mycket mer mångfacetterad än  man först trodde. Tack så mycket Irene för att att du visade hur en "enkel" uppgift i början av läsåret kan leda till att läraren får in mycket värdefull information!

Aktiviteter Video Kontakta oss