Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Eleverna utvecklar sin skrivförmåga online i en skyddad miljö


Läraren Angana Ghate och hennes fjärdeklassare på Shiloh Point Elementary genomförde nyligen ett bloggprojekt med hjälp av itslearnings bloggverktyg.

Att blogga är till sin natur en offentlig handling. Tanken är att man ska dela med sig av idéer och åsikter och få feedback från läsarna. Integritetsaspekten gör det naturligtvis till ett svårt ämne att undervisa mellanstadieelever i. Det förhindrade dock inte läraren Angana Ghate från att starta ett bloggprojekt för sina fjärdeklassare. Hon vände sig till itslearning för att komma tillrätta med integritetsproblemet.

”itslearning erbjöd en säker och skyddad miljö (i den mån det är möjligt) där eleverna kunde lära sig om bloggande, däribland hur man bloggar och vad syftet med det är”, förklarar Angana, som undervisar på Shiloh Point Elementary i Cumming, Georgia, USA. ”Tack vare det blev bloggprojektet en stor framgång. Barnen lärde sig hur man bloggar och syftet med ett blogginlägg: att få feedback från ”världen”. De lärde sig också hur man skriver på nätet istället för på papper.”


Eleverna delade sina blogginlägg med sina föräldrar, som bjöds in till klassrummet för att kommentera inläggen.

Bloggprojektet varade hela höstterminen 2013. Först sökte eleverna information om sex olika stammar i Nordamerika, från inuiterna i de arktiska områdena i Alaska till Nez Perce-folket vid nordvästra stillahavskusten. Därefter skrev de blogginlägg med hjälp av itslearnings bloggverktyg och beskrev hur det skulle vara att leva med den stam de valt.

Alena Zink, teknolog på Shiloh Point Elementary, säger att tekniken spelade en viktig roll i projektet. Eleverna letade information i en vecka och samlade artiklar, bilder och videofilmer på en delad resurssida (med hjälp av itslearnings diskussionsforum). De arbetar också i skolans mediecenter en timme åt gången i fyra dagar och hade då tillgång till förinställda onlineresurser. ”Det här är det första året med itslearning, så vi håller fortfarande på att lära oss plattformen”, säger Alena. ”Eleverna älskar verkligen plattformen, och den passar in med vår BYOT-fokus. Projektet krävde en hel del planering och blev till slut en fantastisk upplevelse.”


Ett exempel på ett blogginlägg av en elev med kommentarer i itslearning.

Ett bra blogginlägg kännetecknas av diskussionen som den väcker. Därför bjöd man in föräldrar, administratörer och andra elever i klassrummet så att de kunde kommentera inläggen. Eleven Mackenzie sade att hon tyckte om att läsa kommentarerna på sitt inlägg. ”Det var kul att se vad andra tyckte om mitt inlägg och visade också vad jag kunde förbättra. Det var kul att se att en vuxen läste mitt inlägg”, sade hon.

Eleverna ombads också att förstärka sina inlägg med bilder eller filmer. Eleven Gage hade inga problem med att ladda upp medier till sitt inlägg. ”Det var lätt att lägga upp en bild och att skriva inlägget. Det var inte alls svårt, utan bara jättekul”, säger Gage. I sitt inlägg skriver Gage om hur det vore att leva med Hopi-stammen. ”Jag valde dem för att de äter mycket majs och tycker om att fiska. Jag gillar majs och jag gillar att fiska, så jag ville veta mer om dem”, förklarar han.

Angana medger att hon hade kunnat använda andra onlineverktyg som Wikispaces eller Edublogs till sitt bloggprojekt. ”Men då hade vi inte kunnat arbeta lika skyddat som med itslearning. Onlinesäkerheten är viktig för mellanstadieelever”, säger hon och tillägger att hon redan håller på att experimentera med andra funktioner i itslearning. ”Varför inte använda itslearning?” frågar hon. ”Det är precis som vilket annat tekniskt verktyg eller vilken app som helst: olika verktyg erbjuder olika alternativ, och man vet inte vad de går för innan man har provat dem.”


Eleverna använde itslearnings bloggverktyg under fliken ePortfolio för att publicera och redigera sina inlägg.


I det här blogginlägget skriver eleverna om hur det vore att leva med Seminole-stammen i Florida.


Aktiviteter Video Kontakta oss