Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Gräver djupare för att förbättra undervisningen och inlärningen i Korsloekk

Individualiserad inlärning + itslearning

”Matte och jag: Elever dokumenterar sina tidigare mattestudier”


 Ole Sjögreen, mattelärare på Camp10 i Odense, Danmark

Vi besöker Ole Sjögreens matteklass en tisdagseftermiddag i september. Hans 17-åriga elever arbetar i grupper och hjälper varandra lösa matteproblem. Ibland ber de Ole om hjälp, men bara om ingen kan svaret. Det är en del av Oles undervisningsstrategi. ”Genom att lösa problemen på egen hand tar de kontrollen över sin inlärning”, säger han.

Oles elever behöver ett extra år på Camp10 innan de är redo för gymnasiet. Några av hans elever har inlärningssvårigheter, medan andra har sociala problem. En del är osäkra på vad de vill studera i framtiden. Ole vill skräddarsy sin undervisning så att den uppfyller elevernas behov. Därför vänder han sig till itslearning för hjälp.

itslearning möjliggör individualiserad inlärning

”Alla mina elever har olika bakgrunder och olika anledningar till att de hamnat i min klass”, förklarar Ole. ”Jag behövde ett sätt att lära känna dem väl, eftersom jag bara har dem i ett år. Därför skapade jag ett rum i itslearning där mina elever skriftligen kunde dokumentera sina tidigare mattestudier. Jag fick reda på saker om dem som jag inte visste sedan tidigare, saker som de förmodligen inte hade berättat för mig personligen. Tack vare den informationen har jag kunnat skräddarsy min undervisning så att den uppfyller alla deras behov. itslearning var till stor hjälp i den processen.”

Eleverna kan välja mellan ett flertal sätt att dela med sig av information till sina lärare i itslearning. De kan t.ex. skicka säkra mejl, skriva inlägg på itslearnings sidor eller skapa en dialog med hjälp av verktyget Individuell utbildningsplan.

Motivera elever + itslearning

”Testa mina kunskaper: Lisa lägger ut prov på itslearning och ökar elevernas motivation.”

 
Lisa Lauge Boll, lärare i danska, tyska och engelska på Camp10 i Odense, Danmark

Första gången som Lisa utformade ett prov på itslearning gjorde hon det för skojs skull. ”Jag ville bara försöka ta fram ett prov för att se hur det fungerade”, säger hon.

Resultatet förvånade henne. ”Eleverna tar det på allvar när jag säger att de ska göra ett prov på itslearning. De vet att jag kan kolla deras svar och de tycker om det. De verkar bli mer motiverade när de får resultaten och de vet att jag kan se dem. En annan fördel är att de kan se dem med en gång. Det gillar de,” säger hon. Proven är nu en fast del av Lisas undervisningsmetod. De brukar innehålla en rad olika frågor, från flervalsfrågor till matchande fraser med bildliga uttryck som t.ex. metaforer eller liknelser.

En flervalsfråga i ett av Lisas prov. Den här frågan börjar med frasen ”En dikt kan vara” och ger eleverna fem alternativ att välja mellan (uppifrån och ner): Personlig, samhällskritisk, rolig, konstig, dålig. Alla svar är rätt förutom ”dålig”.

Feedback från elever + itslearning

”Vad tycker du? Feedbacken från eleverna är viktig: Lisa ber eleverna om deras åsikt om en enhet när den är slut.”

 
Elevernas åsikter räknas: Lisa Lauge Boll ber eleverna om deras åsikt om en enhet när den är slut.

Lisa genomförde nyligen en enhet vid namn ”Lyrik”, där eleverna hade olika uppgifter med anknytning till texter. I slutet av enheten ville hon att eleverna skulle berätta vad de lärt sig av enheten med egna ord. Hon använde därför itslearning för att ta reda på elevernas åsikter och ställde frågor som ”Lärde du dig något nytt om lyrik?” och ”Vilken text tyckte du bäst om?”. Feedbacken utgjorde grunden för hennes framtida undervisning. ”De flesta svarade att den text de tyckte bäst om var den som de själva valde att läsa”, säger Lisa. ”Det var viktig feedback för mig. När jag kör den här enheten i framtiden kommer jag att låta eleverna själva välja text från ett urval av texter.”

Aktiviteter Video Kontakta oss