Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Hur man förbättrar undervisningen i högre utbildningar med itslearning

Hur kan itslearning hjälpa lektorer på universitet eller högskola att förbättra sin undervisning? Tor Haugnes, historiker och lektor vid BI Norwegian School of Management, har upptäckt att itslearning gör undervisningen mer effektiv – och förbättrar studenternas resultat.

I högre utbildningar är det ofta ett stort antal deltagare i varje kurs. På BI är Tor ansvarig för en kurs som heter Företaget, en obligatorisk kurs som tittar på företag i ett bredare socialt sammanhang med hjälp av historiska, etiska och teoretiska perspektiv. Kursen har 4 000 studenter från hela Norges BI-skolor.

”itslearning är navet, men vi tillhandahåller innehållet”, säger Tor. ”Användare och kurser importeras automatiskt i itslearning, vilket sparar tid åt den som undervisar. Men vi måste även skapa ett bra innehåll. Funktionerna i itslearning är enkla att använda, och om jag bara har en plan har jag märkt att jag använder färre resurser när jag arbetar med itslearning.”

Istället för e-post och meddelanden använder Tor nu itslearnings inbyggda diskussionsforum för ämnesspecifika frågor. Det besparar undervisaren en hel del tid eftersom studenterna diskuterar frågor sinsemellan och den som undervisar behöver inte ta sig tid att besvara direkta frågor från individuella studenter. Allt man behöver göra är att övervaka diskussionen som administratör.

Torunn Gjelsvik och Tor Haugnes.

Fler pedagogiska möjligheter med itslearning

Tor har använt både undersökningar och omröstningar för att ta reda på hur studenter använder kurserna i itslearning, och den feedback han har fått gör att han kan justera och förbättra sina kurser. En enkel omröstning i en kurs, t.ex. ”Vad är svårt i det här ämnet”, kan ge överraskande, användbara svar från studenterna.

På BI har itslearning gjort det enklare att testa nya pedagogiska metoder – som faktiskt fungerar. ”Det krävs så lite ansträngning!” säger Tor. ”Jag publicerade för inte så länge sedan en ’rösta och vinn’-tävling om etik. Jag uppmuntrade studenterna att skicka mig förslag på roliga kursrelaterade videofilmer online. När jag hade fått alla videofilmer skapade jag en omröstning där studenterna fick rösta på den bästa. Jag engagerade fler studenter på det här sättet, och fick även lära mig en massa som jag inte kände till tidigare.”

Tor använder även itslearning för att publicera anteckningar från sina föreläsningar och kursinformation i form av meddelanden på anslagstavlor och RSS-feeds. För att testa den faktiska kunskapen och öka sin förståelse av studenternas inlärningsprocess använder han testverktyget, omröstningar och undersökningar.

Studenter förväntar sig digital närvaro

”Med hjälp av itslearning-plattformen försöker jag göra en kurs som många tycker är tråkig mer spännande. Och studenterna är faktiskt tacksamma över att något händer i itslearning. Jag får en massa positiv feedback från studenter vilket bekräftar att de är nöjda när lärplattformen används på ett bra sätt av personalen.”

Torunn Gjelsvik var ansvarig för lanseringen av itslearning på BI – ett rekordskapande projekt där BI etablerade 22 000 aktiva användare på ungefär 9 månader. Hon håller med Tor.

”Dagens studenter har andra förväntningar när det gäller digital närvaro”, säger hon. ”Många har använt itslearning eller andra lärplattformar i grundskolan och på gymnasiet, och enkelt lärt sig itslearning. Lärare är kanske mer rädda för att göra fel – klicka på fel knapp till exempel – men unga människor har inga sådana hämningar.”

Nöjda användare

BI erbjuder ett stort utbud av olika kurser, och har en differentierad studentgrupp, från unga studenter direkt från gymnasiet till mogna studenter som har arbetat i många år. Med itslearning kan undervisningen skräddarsys till varje användargrupp.

Innan BI började använda itslearning 2010 använde de den amerikanska lärplattformen Blackboard och det egna systemet Apollon. Men de två systemen var svåra att använda och feedback visade att studenterna ville ha ett system där allt var samlat på en plats.

”I början körde vi itslearning och de andra systemen parallellt och studenterna tyckte att det var störande”, förklarar Tor. ”Nu, med alla studenter som använder itslearning, verkar det som om de verkligen gillar systemet. Inside – studenttidningen på BI – publicerade för ett tag sedan en artikel som visade att studenternas upplevelse av itslearning var väldigt positiv. Från en lektors synvinkel kan jag se fördelarna med itslearning jämfört med andra system. Tidigare ägnade jag mycket tid på de tekniska detaljerna i Blackboard; med itslearning är det enklare att komma igång.”

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss