Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Inspirera musikeleverna med GarageBand för iPads

Kjell Rune Fjellheim undervisar i musik och religion på Kanniks högstadieskola i Stavanger i Norge. Han har också en blogg där han skriver om musik och användning av teknik i utbildningen. "Jag kom på många av mina tekniker när jag försökte lägga in uppgifter, kommunikationsmetoder, pedagogiska resurser och bedömningsverktyg i itslearning," berättar Kjell Rune. "Det innebär vissa utmaningar, men har betydligt fler fördelar än nackdelar."

I den här artikeln ger Kjell Rune oss en inblick i hur det går till i hans musikklass där han lär eleverna att läsa olika typer av noter och hur de använder GarageBand på iPads. GarageBand är en musikapp som är gratis och som har keyboard (pekskärm), syntar och slagverk. Appen gör att det är lätt att lära sig att spela och spela in fantastiska låtar.

itslearning är "ryggraden"

I musikklasserna använder Kjell Rune itslearnings planeringsverktyg för att göra det lätt för eleverna att komma åt anteckningar, inlärningsmål, videor och inlämningsuppgifter. Nedan visas en skärmdump av hans Planerare (på norska):

Blended learning

Kjell Rune kombinerar traditionell undervisning med Internet och videoresurser. Han gör instruktionsvideor och delar dem med sina elever på itslearning. "Jag har lämnat tavlan för att få mer tid med varje elev," tillägger han. "En fördel med att vända klassrummet med hjälp av videoföreläsningar, är att eleverna kan lära sig i sin egen takt."

Hans videor förklarar hur man startar ett projekt i GarageBand på iPad, hur man spelar in instrument med appen och hur man levererar slutprojektet. Efter att ha sett några av videorna blir studenternas första uppgift att spela in trummorna i "Rolling in the Deep" av Adele i GarageBand. Bilden nedan visar Kjell Runes uppgift. Den innehåller instruktioner, inlärningsmål och bedömningskriterier, samt länkar till en video och noter.

Innan Kjell Rune lägger ut uppgiften visar han hur man läser och spelar olika rytmer med hjälpord ("1 och 2 och"). "Det är den metod som jag fick lära mig när jag studerade musik i Oslo", förklarar han. Bilden nedan visar hur Kjell Rune skildrar trumslagen i refrängen till "Rolling in the Deep" av Adele, i diagramformat:

Den andra uppgiften handlar om att spela in olika ackordinstrument (gitarr, bas och piano) ovanför trummorna som eleverna redan har spelat in. Kjell Rune lär dem vad ett ackord är, hur ofta de ska byta ackord och hur de spelar olika instrument. Han förenklade och kopierade fyra delar av "Rolling in the Deep". Bilden nedan visar gitarrnoterna i mer traditionell stil:

"Det är musik som denna som jag som frilansmusiker måste veta hur man läser. Detta kommer att vara relevant för framtida musiker också, " säger Kjell Rune.

Leverans av den färdiga produkten

Eleverna levererar sina GarageBand-inspelningar i två delar - först trummorna och sedan ackordinstrumenten. "För att detta ska fungera måste vi göra det på ett speciellt sätt," berättar Kjell Rune. "Eftersom iPaden inte låter dig hämta filer från andra appar, måste vi använda en molnbaserad lagringsplats innan de skickas till itslearning."

Det finns många alternativ: Dropbox, Evernote, Google disc, etc. Så här långt har Kjell Rune använt Soundcloud, men det har inneburit vissa problem. Han undervisar 13 olika musikklasser som delar på 30 iPads. Eleverna måste logga in på sina individuella Soundcloud-konton varje gång de vill spara en låt och sedan logga ut när de är färdiga. Eleverna glömmer ofta att logga in och ut vilket gör att filerna "försvinner" (sparas på fel ställe). 

Den här processen kommer att bli enklare när itslearning lanserar en inbyggd Dropbox-länk för eleverna senare i år. Det innebär att eleverna kan använda Dropbox-mappar som portföljer med arbete, som de sedan kan dela med sina vänner, föräldrar och framtida arbetsgivare. "I ett försök att visa utveckling och inlärning, kommer eleverna att samla in en digital portfölj av deras arbete under en treårsperiod," berättar Kjell Rune.  

Kriteriebaserad bedömning

"Lärarna på vår skola är aktiva användare av bedömningsmatriser. Det innebär att lärarna i förväg definierar bedömningskriterier (egenskaper) för olika kompetensnivåer. Därefter matchar de kontinuerligt eleverna med de egenskaper som sammanfattar dem bäst. Nu är det möjligt att göra detta i itslearning, vilket har gjort mig mer medveten om det faktum att jag arbetar med specifika inlärningsmål," berättar Kjell Rune. "Bilden nedan visar hur jag har definierat mina egna bedömningskriterier för inlärningsmålet Grundläggande element i musiken."

"Eleverna presterar mycket bättre med den här undervisningsmetoden. Eleverna säger att mina lektioner är relevanta och intressanta. De flesta elever får högsta eller näst högsta betyg nu. De håller med om att de är mycket bättre på att lyssna på rytmer och olika trumljud samt på att läsa både moderna och traditionella noter," berättar Kjell Rune.

Delning via itslearning gemensamma kurskatalog

En sak som Kjell Rune tycker är bra är delning. Via sin blogg och andra sociala medier, delar han med sig av råd för att göra lärarnas liv enklare och deras lektioner intressantare. Detta är något som fler lärare skulle kunna göra, och bör göra. Som itslearning-användare kan du enkelt dela dina kurser och se andra lärares kurser i den gemensamma kurskatalogen. Det finns över 2 500 klasser i katalogen. Kjell Rune har gjort en av dem från en av sina musikklasser. Som itslearning-användare kan du se den här kursen. Denna kurs är på norska, men en hel del av materialet är på det internationella språket vi kallar musik.

För att komma åt hans kurs, klickar du på Courses i itslearnings huvudmeny och sedan på Community Course Catalogue till höger på sidan. I Land-menyn, välj Norway. I Language-menyn, välj All languages. I sökfältet skriver du in kursens namn Deling av musikkopplegg (Delning av musikprogram).

När kursnamnet visas, klicka på kursen och sedan på Join course. Du kommer då att se kursen under kursinnehåll när du väljer My dashboard.

"Du får använda alla delar av kursen som du vill använda. Tillsammans kan vi bli ännu bättre på det här! Kommentarer är välkomna på min blogg och Twitter-konto", avslutar Kjell Rune.

Kjell Rune, tack så mycket för att du delar med dig och inspirerar oss!

 

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss