Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

IUP: det bästa med itslearning?

Inger Skjøstad från Arstadskolan i Hedmark i Norge var en av de nominerade i kategorin Kreativt användande av itslearning under konferensen Del og Bruk i Sandvika2010. Hon nominerades för sitt arbete med individuella utbildningsplaner (IUP) för elever i årskurs 5 till 7.


”I min mening är IUP-funktionen är det bästa med itslearning”, säger Inger.

Idén till projektet kom i samband med de nya regler om bedömning som trädde i kraft i Norge2009. Med de nya reglerna i åtanke ställde sig en grupp lärare på Arstadskolan följande fråga: Hur kan vi använda itslearning för att leva upp till de nya kraven på fortlöpande bedömning? Deras kreativa lösning var att använda IUP-verktyget i itslearning som ett digitalt arbetsschema.

Ett ämnesövergripande digitalt arbetsschema

Individuella utbildningsplaner

I itslearning är det oftast mentorn, eller klassföreståndaren, som är ansvarig för att administrera utbildningsplanerna, medan administratörerna är ansvariga för mentorernas åtkomst till planerna.

Läs mer om individuella utbildningsplaner i onlinehjälpen.
”De flesta lärare använder UIP som en plan för de kunskaps- och utvecklingsmål som ingår i terminsbedömningen”, säger Inger. ”Men vi ville använda det dagligen som ett arbetsverktyg för eleverna, där fortlöpande bedömning spelar en central roll. Vi ville samla allt på ett ställe och göra det så användarvänligt som möjligt för elever, lärare och föräldrar.”

Med det system som används på Arstadskolan kan lärare, elever och föräldrar se alla bedömningar för varje vecka samlade på ett ställe för alla ämnen, från språk till hemkunskap.

Eleverna kan ändra i två av kolumnerna i IUP, nämligen de som vi kallar Det här vill jag göra och Självbedömning. I den första kolumnen väljer eleverna vilka uppgifter de vill göra för att uppnå veckomålen i varje ämne. I självbedömningskolumnen beskriver eleverna sitt eget arbete och berättar för läraren vad de har lärt sig och vad de behöver mer hjälp med. Detta görs i alla ämnen och bidrar till att skapa en konstruktiv dialog mellan lärare och elever.

Föräldraengagemang

Föräldrarna är också nöjda. De behöver inte längre rota i väskor, kolla olika prov eller leta i olika kurser i itslearning för att hitta lärarnas kommentarer och bedömningar av barnen; allt är samlat på ett ställe. Arstadskolan har skapat föräldraanvändare med egna användarnamn och lösenord så att de har full åtkomst till allt i IUP. På detta sätt gör itslearning det möjligt för lärarna och föräldrarna att föra en fortgående dialog om barnens måluppfyllelse.

Systemet sparar dock ingen tid för Inger. Det är tvärtom ganska tidskrävande. Hon betonar dock att istället för att spendera tid på andra uppgifter så har arbetsinsatsen flyttats till bedömningsbiten. Det kräver viss ansträngning, men i gengäld får lärarna möjlighet att göra sig en detaljerad uppfattning om var och en av eleverna, vilket gör att det är lätt att anpassa undervisningen efter individuella behov.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss