Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Konsten att lära ut självständigt lärande

Lucy Witham vann tävlingen Bäst användning av itslearning 2012 för genreblock, som är en enkel idé som uppmuntrar eleverna att upptäcka saker och ting på egen hand, dela med sig av sina fynd och se kritiskt på sådant de hittar på internet.

Lucy är inlärningssamordnare och fotografichef på grund- och gymnasieskolan på Guernsey i Storbritannien. Hon började med det hon kallar genreblock i april 2012.

På den tiden försökte Lucy lösa två problem. Skolans läge, på ön Guernsey i Engelska kanalen, gör det för det första svårt för henne att anordna besök på utställningar på fastlandet för hennes gymnasieelever i fotografi. För det andra ville hon utrusta dessa elever med den kunskap de behöver för att bättre kunna utvärdera informationen de hittar på internet.

”Jag ville hitta ett sätt att bredda elevernas möte med konst och fotografi utan att lämna ön”, säger Lucy.”Samtidigt visste jag att mina elever främst använde Google som forskningsverktyg och ville lära dem de kunskaper de behöver för att kunna utvärdera informationen de hittar på rätt sätt.”

Introduktionen av genreblock

Precis som många andra smarta idéer var hennes lösning extremt enkel. Lucy skapade ”genreblock” (helt enkelt en tom mapp för varje fotografigenre som ingår i hennes kurs) på sin itslearning-sida för fotografikursen på gymnasienivå. Därefter bad hon eleverna lägga till exempel eller resurser som de hittat i respektive mapp med en beskrivning för andra elever.

”Eleverna har rätt att lägga till, redigera eller ta bort material från mapparna. En del har skapat sidor med mängder av information, medan andra har lagt till anteckningar med inbäddade filmer. Det finns till och med anteckningar med IRB-numret till böcker som de hittat i biblioteket”, förklarar hon.”Det viktiga är att lägga upp resursen och sedan låta de andra eleverna bestämma om det är en bra resurs eller inte.”

Men genreblocken handlar inte bara om resurser. Eleverna lägger också upp sina egna verk som de andra eleverna sedan får bedöma, eller lägger upp och kommenterar verk av professionella fotografer.

Om du vill prova på något liknande kan du gå till förslag på genreblock på vår globala webbsida.

Uppmuntrar självständigt lärande och analyserande

För att möjliggöra en diskussion om resurserna lägger många elever till ett diskussionsblock under en resurs. Andra elever kan då kommentera dem och diskutera resursernas relevans och kvalitet.”Det är viktigt, eftersom de är gymnasieelever som lär sig uppskatta och lära sig saker på egen hand. Det ska inte vara så att jag bara talar om för dem att något är ett jättebra foto”, säger Lucy.

Genreblocken fungerar i grunden som en Wiki-liknande resurs som tagits fram av eleverna på skolan och som täcker den information de behöver på kursen. Det gör dem extremt användbara för nya elever som nu har en utmärkt utgångspunkt när de börjar arbeta på en ny genre.

”Eleverna har verkligen reagerat bra på genreblocken”, säger Lucy.”De tycker om att använda dem. De sparar mycket tid när de ska påbörja ett nytt arbete och de tycker om att hitta, dela med sig, rekommendera och lägga upp material.”

En grön skärm och ett kreativt rum

Som vinnare av priset för Bäst användning av itslearning 2012 kommer Lucy att få en MacBook, en webbkamera, en mikrofon och ett filmredigeringspaket – och hon har redan stora planer för priset.

”Vi kommer att göra om ett litet kontor på avdelningen till ett rum för blandad inlärning, med en grön skärm där vi kan göra undervisningsfilmer”, säger hon.”Eleverna kommer att använda ”studions” multimedieversioner av skissböckerna som de ska lämna in i slutet av året.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss