Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Lär sig komponera med Music Delta

Anders Kallevik undervisar tioklassare i matte, musik och samhällskunskap på Olsvik skola, en kombinerad grund- och gymnasieskola i Laksevåg, Norge. När han undervisar i musik använder han Music Delta, en rolig, interaktiv app för att undervisa i musikhistoria, -teori och -uppskattning. Appen finns både på engelska och norska och innehåller kurser, prover och en databas med låtar inom flera olika genrer – från klassisk till modern musik. Den innehåller också ett jättebra verktyg för att remixa musik, MasterMixer.


Anders och hans elever (fotograf: Marit Hommedal)

Anders och hans elever använder Music Delta som en app inom itslearning, vilket ger dem flera fördelar. Appen kommer ihåg allt som de har gjort: musiken som de har skapat, kapitlen som de har läst, frågorna som de har besvarat m.m. Music Delta låter eleverna lära sig i sin egen tak och repetera avsnitt vid behov, vilket främjar anpassad inlärning. Anders kan logga in som administratör och kontrollera varje elevs profil för att se deras framsteg.

Anders tycker att den bästa funktionen i Music Delta är att man får öva sig på att komponera. Eleverna kan spela in ny sång, remixa spår och göra om strukturen på varje låt i databasen. Arbetet sparas på en molnbaserad server som låter eleverna spara upp till tio låtar på fem minuter vardera. Music Delta och itslearning kan nås överallt, så eleverna kan börja komponera hemma, fortsätta hemma hos en kompis och avsluta arbetet hemma. 

Appen ger eleverna länkar till varje komposition, vilket gör att de kan dela sina verk med andra elever eller posta dem på sociala medier. Dessa länkar kan lätt läggas till i itslearnings uppgifter och lämnas in till lärarna:


Ovan är en skärmdump (på norska) av en uppgift som innehåller en låtlänk till Music Delta

När kompositionsfilerna öppnas visar de trumma, bas, gitarr m.m. i olika spår:


Anders elever älskar Music Delta och ber ofta om att få använda den. ”Vi komponerade i en hel månad förra året. Vår nästa uppgift är att kombinera pop och klassisk musik i en och samma låt. Förut har vi haft projekt som har kombinerat engelska- och musiklektioner – eleverna fick skriva en raplåt på engelskalektionen och spela in en bakgrund till den på musiklektionen”, förklarar han.

Ibland bäddar Anders in elevernas kompositioner i diskussionstrådar och ber sina elever att kommentera varandras musik. Han postar fantastiska elevkompositioner på sin kursanslagstavla. Här är ett exempel på hur det kan se ut:


Varje gång som Anders elever är klara med en Music Delta-session fyller de i en logg i itslearnings arbetsportfolio med information om vad de har gjort, vem de har arbetat med och eventuella frågor. Anders går igenom varje elevs logg, svarar på deras frågor och skriver hjälpsamma kommentarer när det behövs. 

Anders säger att en tredjedel av varje elevs musikbetyg i Norge baseras på komposition. ”Innan vi hade datorer i norska skolor lärde vi ut musik och komposition med instrument som blockflöjt och xylofoner – inte den typ av musik man hör i den verkliga världen.” Med Music Delta kan eleverna komponera den typ av musik som de hör på radion. ”Det är effektivare och låter bra med en gång med bara några musklickningar.”

Läs mer om Music Delta på Music Firsts webbsida.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss