Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Låt dina studenter planera terminen

Många länder har lagar om utbildning som säger att studenter har rätt att delta. Men hur kan lärarna genomföra detta i praktiken? Kjersti Engelstad Stokke – administrativ chef för utbildning och ekonomilärare vid Sandvika videregående skola i Norge – låter sina studenter delta aktivt när de skapar terminsplaneringar i itslearning.

 

Kjersti Engelstad Stokke vid Share & Use Conference 2010. 

Första gången Kjersti involverade studenterna i planeringen satt hon en stund med sina studenter i ett brainstorming-möte. Att involvera studenterna i ett sådant projekt kräver noggrann planering – man kan inte slappna av och lämna allt åt studenterna. För Kjersti innebar det preliminära arbetet att kartlägga kunskapsmål, kursplanen, textböcker och andra relevanta inlärningskällor.

Väldigt engagerade studenter

Kjersti nominerades i kategorin Creative use of itslearning vid Share & Use Conference i Sandvika, Norge, 2010. Du kan läsa mer om planeringen på Kjerstis blogg Ceteris Paribus (på norska) där hon beskriver detaljerat hur hon involverade sina studenter.”För att kunna skapa engagemang och stimulera elevernas nyfikenhet skapade jag en omröstning i itslearning ett par dagar innan där jag frågade vilken del av ämnet de såg fram emot”, säger Kjersti.

Målet med planeringsdagen var att låta studenterna lära känna varandra, ta reda på mer om ämnets innehåll, samskrivning och diskussionsverktygen i itslearning. Ett annat mål var att låta dem påverka vilka inlärningsmetoder, bedömningsmetoder och verktyg de skulle använda i kursen.

För studenterna var det främsta målet att förbereda en planering för kursens första tolv veckor. De fick säga vad de tyckte om nästan allt – inte bara vad de skulle arbeta med; men även hur de skulle arbeta, provdatum och även vilken slags utvärdering de skulle använda.

Viktigt diskussionsverktyg

Diskussionsverktyget visade sig vara viktigt under planeringen, och som ett hjälpmedel för att studenterna skulle lära känna varandra. Kjersti och hennes studenter skrev en kort introduktion om sig själva, inklusive sin bakgrund och deras yrkesmässiga intressen. Efter introduktionen fokuserades diskussionerna på planeringen.

”Jag delade upp mina studenter i grupper om fyra”, förklarar Kjersti. ”Jag skapade en diskussion för varje grupp och använde tillstånden för att begränsa andra grupper från att delta i diskussionen, eftersom jag tror att studenter uttrycker sina åsikter i större utsträckning i mindre grupper.”

Sandvika-läraren ser flera fördelar med diskussionsverktyget. Först och främst måste alla studenter tänka på vad de skriver – vilket hjälper dem att reflektera över ämnets innehåll. Att andra studenter kan läsa dem gör att de är mer medvetna om vad de skriver. Och det gör att tystlåtna och blyga elever är mindre ”rädda” i ett forum där de kan ge uttryck för sina åsikter.

Vid dagens slut utvärderade studenterna resultaten med itslearnings undersökningsverktyg. Kjersti säger att resultaten visade att studenterna uppskattade att hon involverade dem i planeringen.

Externa verktyg som är integrerade med itslearning

Det är enkelt att integrera externa verktyg i itslearning, och Kjersti använde flera praktiska verktyg vid planeringen. Mindmapping – t.ex. Mindmeister – visade sig vara användbart för att samla studenternas tankar och förslag, eller för att ”styra” diskussionen i klassrummet. Ett annat viktigt internt verktyg var Google dokuments verktyg – som kan läggas till som en länk i itslearning.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss