Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Mexikansk skola väljer itslearning

Personalen imponerad av möjligheterna till delning och samarbete med itslearning

Lärarna och ledningen på den privata pojkskolan Liceo de Monterrey i Monterrey i Mexiko var inte nöjda med sin lärplattform.

De använde plattformen till att lägga upp studentdokument eller anordna enstaka prov online. Plattformen hade inte uppdaterats på fem år på grund av den höga kostnaden och tidsbrist. Liceo de Monterreys rektor Fransisco Guzman var inte imponerad.

”Vi använde plattformen för att lägga ut dokument”, berättar han. ”Vi insåg att våra lärare och elever verkligen skulle ha nytta av en ny lärplattform, så vi började söka efter ett alternativ.”

”Itslearning är lättanvänd, enkel och intuitiv”

Efter att ha närvarat vid en introduktion om itslearning i Monterrey i Mexiko valde han i juni itslearning som skolans nya lärplattform. ”Första gången vi såg plattformen blev vi kära i den. Det första intrycket var att det är en bra produkt”, säger Fransisco.

”Den är lättanvänd, enkel och intuitiv, och den möjliggör samarbete på ett mycket smidigt sätt. Vi ser plattformen som ett stöd för lärarna och lärandeprocessen, inte som ett alternativ till samspelet mellan lärare och elever.”

Ett enkelt sätt för lärare att dela resurser med varandra

Tillsammans med lärarna identifierade Fransisco ett problem på skolan. Lärarna skapade värdefulla resurser, men hade ingen möjlighet att dela dem med varandra.

”Vi försökte kontrollera processen med att planera alla lektioner. Allt var en enda röra och vi hade ingen kontroll över arbetet”, förklarar Fransisco. ”Lärarna skapade massvis med användbart material, men det fanns ingen möjlighet att nyttja varandras resurser vilket gjorde att lärarna arbetade var och en för sig. Detta bör itslearning kunna råda bot på.”

Vid introduktionen till itslearning fick Fransisco och en grupp lärare lära sig om funktionen My Library i itslearning som gör det möjligt för lärare att dela resurser med varandra.

”Då förstod jag att det var bråttom”, säger Fransisco. ”Vi insåg att verktyget skulle hjälpa oss att standardisera planeringsprocessen. Den gör det möjligt för lärarna att dela material med varandra och samarbeta såväl på skolan som med andra skolor.”

Lärarna en viktig del i beslutsfattarprocessen

Fransisco framhåller att en viktig del i beslutet att teckna ett avtal med itslearning var att rådfråga lärarna för att ta reda på vad de tyckte om plattformen. Han närvarade vid tre introduktionstillfällen om itslearning tillsammans med fem av lärarna.

”De fick ett mycket positivt intryck”, säger han. ”Vi lyssnade på dem eftersom det ju faktiskt är de som använder verktyget.”

Lärarna tycker om att man kan göra multimediaresurser tillgängliga för eleverna och varandra via itslearning. På så sätt får eleverna tillgång till material online utan att kunna gå in på olämpliga webbsidor.

”Det är en stängd miljö. Vi kontrollerar vad eleverna gör på nätet”, förklarar Fransisco. ”De får tillgång till plattformen och behöver inte gå in på några andra sidor på webben för att hämta den information de behöver. Det var en viktig funktion för oss.”

Det tar endast två månader att införa itslearning

Liceo de Monterrey planerar att börja använda itslearning i alla sina kurser för elever mellan 11 och 16 år i augusti, vilket innebär att plattformen kommer att vara helt implementerad endast två och en halv månad efter det att man såg den för första gången.

Den privata pojkskolan Liceo de Monterrey i Monterrey har 1 000 elever. 70 procent av dem går i årskurs 1–9 och resten i år skurs10–12. I juni tecknade även Liceo de Monterreys systerskola, en privat flickskola, ett tvåårigt avtal med itslearning.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss