Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Microsoftchef tycker att utbildningssystemet måste förändras

Anthony Salcito växte upp i tuffa kvarter i New York City. Han var en självutnämnd tönt och insåg plötsligt att tekniken hade räddat honom från gäng, kriminalitet och droger. Tekniken blev en port till någonting bättre.

 

Salcitos intresse för teknik gav honom jobb på Microsoft som VD för Worldwide Education. Han besökte nyligen itslearnings användarkonferens i Bergen, Norge, där han talade inför 400 lärare om teknik och hur tekniken kan vara ett stöd för inlärning.

”Människor utför ett enormt jobb med teknik, men vi är dåliga på att få det att fungera ur ett pedagogiskt perspektiv”, sa han.

Utbildningssystemet måste förändras

Även om tekniken har förändrat utbildningssystemet hävdar Salcito att klassrummet har förändrats i väldigt liten omfattning. Där lärare använde svarta tavlan och krita för ett århundrade sedan, använder dagens lärare datorer och lärplattformer, och tester, uppgifter och böcker är digitala. Men även om undervisningen har digitaliserats och automatiserats har vi lång väg kvar. Lärare måste bidra till att föra förändringen framåt – enbart teknik räcker inte.

”De flesta OECD-länder har fördubblat eller tredubblat sin utbildningskostnad mellan 1970 och 1994, men elevernas resultat har trots det stagnerat eller försämrats”, sa Salcito.

För att förbättra kunskaperna menar han att rutinerna i utbildningssystemet måste förändras. Det viktigaste är att få eleverna att förvänta sig en bättre framtid när de påbörjar sin utbildning.

Lärarna måste vara bättre på att föra fram vikten av kursplanerna. Alla lärare har fått frågan: ”Varför ska jag lära mig det här? Jag kommer aldrig att använda mig av det.” Eleverna måste förstå varför de lär sig. Att ha ett klassrum fullt av teknisk utrustning är inte det viktigaste, utan snarare hur tekniken används. I annat fall behåller vi status quo.

Lära sig från dataspel

Elever som misslyckas är sällan motiverade. Men om en student som misslyckas spelar ett TV-spel och får ”game over” blir han inspirerad att bli bättre och försöka igen. Skolsystemet har mycket att lära sig av spelvärlden, menar Salcito. Vad gör att man fortsätter att försöka i ett dataspel? Hur kan lärare uppnå samma effekt i klassrummet?

”Jag blir motiverad när min tandborste visar en smiley om jag har borstat tänderna i över två minuter, eller när moderna bilar visar en blomma när jag kör ekonomiskt. Vi måste sträva efter att få liknande motivation i klassrummet.”

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss