Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Säkerställa elevernas e-säkerhet och sekretess

itslearning är en digital miljö där elever kan utforska möjligheterna med Internet utan att avslöja information för världen utanför. Men även om informationen i itslearning stannar inom skolan finns det fortfarande några saker du behöver tänka på när det gäller att säkerställa elevens e-säkerhet, till exempel att använda sekretess- och policyfunktionerna i itslearning.

Hur fungerar det?

Vi börjar med ett exempel. I en hierarki med fyra fiktiva skolor – Chesterson, Springfield, Whitneyville och Enfield – har Chesterson upptäckt att en grupp elever har mobbat andra via det interna meddelandesystemet.

För att sätta stopp för detta bestämmer sig rektorn på Chesterson för att stänga av funktionen för interna meddelanden för alla elever och ber systemadministratören inaktivera meddelandesystemet för profilen Elev. Detta kan enkelt göras med ett klick i inställningarna för sekretess för profilen Elev.

Systemadministratören har ett bättre förslag. Han påpekar att meddelandesystemet inaktiveras för alla elever på alla fyra skolorna om profilen ändras. Han vet att meddelandesystemet används mycket av de andra skolorna i hierarkin och tycker därför inte att det är något bra förslag.

I stället frågar systemadministratören om rektorn inte kan tänka sig att använda policyer istället. Han menar att det bästa alternativet är att skapa en policy och tillämpa den på de elever på Chesterson som inte sköter sig. Detta skulle hindra mobbarna från att använda meddelandesystemet samtidigt som alla andra kan fortsätta göra det.

Rektorn håller med och istället för att blockera meddelandesystemet för alla elever på Chesterson, Springfield, Whitneyville och Enfield drar administratören helt enkelt in tillgången till systemet för fyra utvalda elever på Chesterson-skolan.

esäkerhet

Sekretess och policyer – vad är skillnaden? 

Läs mer...
Läs mer om hur du kommer i gång med sekretess och policyer i onlinehjälpen.

Sekretessinställningar används i profiler (lärare, personal, föräldrar, gäster, elever osv.) och anger vilka användargrupper som kan kommunicera med varandra. Du kan till exempel använda sekretessinställningarna för att hindra elever från att skicka meddelanden till personal på andra skolor och ta emot meddelanden från dem. Du kan även använda sekretessinställningar för att bestämma vilka användare som ska visas vid sökningar. Du kan exempelvis dölja alla elever, så att de inte visas när någon söker i kontaktlistan i meddelandesystemet.

Sekretessinställningar används alltså på profilnivå. Policyinställningar tillämpas däremot på enskilda användare eller användargrupper och åsidosätter alltid sekretessinställningarna. Du kan kombinera olika policyinställningar för användare (till exempel hindra en användare från att använda meddelandesystemet eller skapa nya projekt). Du kan också tilldela en användare flera policyer.

Policyerna gör systemet mer flexibelt och ger skolor möjlighet att använda egna regler, helt oberoende av andra skolor inom samma plats.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss