Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Så kan du öka elevernas engagemang när du undervisar i naturvetenskapliga ämnen

En prisbelönad metod för att undervisa i naturvetenskapliga ämnen med itslearning

Oddvar Sunde undervisar i fysik, matematik och kemi på Listers gymnasieskola i Vest-Agder i Norge. Han har använt itslearning i ungefär tio år, och under den tiden har han lärt sig mycket om hur man använder systemet på bästa sätt. Han har till och med fått ett pris för sitt arbete. Vad gjorde han för att få det?

Metoder för den dagliga undervisningen

–Jag fokuserar på den dagliga undervisningen, säger Oddvar, som tycker att det är viktigt att engagera eleverna för att få ut så mycket som möjligt av undervisningsplattformen. Småsaker kan göra stor skillnad, till exempel mappar där eleverna kan spara lösningar på hela uppgifter. Mapparna har visat sig vara en ovärderlig hjälp för andra skolkamrater som tycker att ämnet är svårt.

Oddvars kolleger beskriver honom som en lösningsorienterad lärare som kan väldigt mycket om itslearning och ser möjligheter i stället för problem. Detta är anledningen till att Oddvar utsågs till en av vinnarna av utmärkelsen för kreativ användning av itslearning 2010 på konferensen Del & Bruk i Sandvika i Norge.

Eleverna får dessutom utvärdera sina kamrater. Om de har samarbetat i ett projekt ger han dem möjlighet att utvärdera varandra efteråt. Utvärderingarna görs anonymt med undersökningsverktyget och Oddvar tycker att utvärderingen gör eleverna mer självständiga och motiverade.

Praktiskt arbete publiceras som uppgifter, ofta tillsammans med elevdefinierade grupper där en elev ansvarar för inlämningen av hela gruppens resultat. Men för att kontrollera elevernas faktiska kunskap föredrar Oddvar testverktyget.

–Jag tycker att de interaktiva proven som vi har skapat med testverktyget är spännande eftersom det går att få väldigt stor variation med de olika frågetyperna, förklarar han. Han tycker om att använda fri navigering, vilket innebär att eleverna kan navigera fram och tillbaka mellan frågorna. Dessutom ger han ofta avdrag för felaktiga svar, vilket motverkar att eleverna gissar sig till rätt svar.

Lärare och elever delar resurser

–Efter proven ger jag alltid återkoppling och en komplett lösning till uppgifterna. När läsåret är över samlar jag dem i en delad mapp. Det blir till en databank där andra lärare som undervisar i samma ämne kan titta och använda när de behöver det, berättar Oddvar.

Gamla prov samlar inte damm. Alla prov samlas i en mapp som han kallar för ”Testa dig själv”. Den har eleverna tillgång till och de kan göra om proven så många gånger de vill. Det är ett bra sätt för eleverna att repetera det de har lärt sig under året och det är mycket värdefullt när det är dags för slutprov.
Han är också en värdefull resurs för andra lärare, både på sin egen och på andra skolor. Han låter till och med andra lärare använda de kurser han har skapat.

Externa undervisningsverktyg

Enligt Oddvar ger itslearning en väldigt bra översikt eftersom allt är samlat på ett och samma ställe. Verktygen i itslearning, som formelredigeraren, proven, uppgifterna och undersökningarna, innehåller de hjälpmedel som behövs för att kunna planera bra lektioner. Men om de inbyggda verktygen ändå inte räcker till använder han externa verktyg som han integrerar med itslearning. Precis som många andra lärare använder han Microsoft Excel, Word och PowerPoint regelbundet. Snart integreras itslearning med Microsoft Office Web Apps. Det kommer att underlätta det dagliga arbetet för Oddvar och andra lärare som är beroende av Microsofts produkter och itslearning.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss