Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Tre lärare, tre vinnare, tre enkla sätt att lära ut teknik

På itslearning vill vi uppmärksamma lärare som använder innovativa undervisningsmetoder för att motivera och engagera sina elever. Ett av sätten vi gör det på är att dela ut priset Årets itslearnings-användare. Priset delas ut till en norsk lärare som använder vår plattform och andra digitala undervisningsverktyg på ett sätt som förbättrar elevernas inlärningsresultat.

I år stod juryn som utser vinnaren inför ett dilemma. De tre toppkandidaterna var lika starka. Johanne Nordhagen, Kari Torp Manengen och Even Nedberg använder alla plattformen för att förbättra elevernas resultat. De hjälper sina kollegor att lära sig ny teknik, använder plattformen för att förbättra elevernas tillgång till utbildningsmaterial och använder digitala verktyg för att hjälpa eleverna förstå komplicerade inlärningskoncept. Så i år fick de dela på förstapriset.

Visar eleverna vägen till framgång

Årets itslearning- användare Johanne Nordhagen, språklärare på gymnasieskolan Hamar Katedralskole

Johanne publicerar bedömningskriterier för sina elever på itslearning. Hon utgår från nationella standarder och bryter ner dem i mindre, mer allmänna kriterier. ”Bedömningskriterier är ett mycket användbart verktyg i itslearning. Jag publicerar dem eftersom eleverna behöver veta vilka mål de jobbar mot och hur de ska nå dem”, säger hon. ”Det gör också att lärarna kan diskutera kriterierna med sina elever. Det är bra att kunna visa eleverna vad de är bra på och vad de behöver förbättra. Eleverna uppskattar det verkligen. Att presentera bedömningskriterierna på det här sättet gör det väldigt tydligt för dem.”

Kortfattat om varför Johanne tycker om att använda itslearning

”Jag använder itslearning för att det är kul. Det är bra för eleverna att hitta nyttig information när de vill studera och utvecklas i ämnet. Jag försöker ge mina elever den bästa undervisningen jag kan. itslearning är mer än bara ett ställe att spara viktig information på. Jag vet också att mina elever kommer att hitta informationen de behöver för att förbättra sina inlärningsresultat”, säger Johanne.

Ökad fokus på inlärning

Årets itslearning-användare Kari Torp Manengen, mattelärare för tiondeklassare på högstadieskolan Øyer

  

Som mattelärare har Kari märkt fördelarna med att använda itslearning och andra digitala verktyg. ”Det finns många fördelar med att prova olika undervisningsmetoder. Lärare som använder moderna metoder får mer engagerade elever. Det gör dem mer villiga att lära sig och lägger större tonvikt på inlärningen”, säger hon.

Kortfattat om varför Kari tycker om att använda itslearning

”På Øyer använder lärare plattformen till allt, från att dela varandras lektionsplaner till prov och uppgifter. Vi skulle inte klara oss utan den”, säger hon. ”Vi kan inte låta skolan ligga efter med papper och penna när resten av samhället är digitalt. Vi måste följa med i utvecklingen. Jag försöker också använda många av möjligheterna i itslearning i min egen undervisning. De senaste åren har jag använt itslearning i mitt bedömningsarbete. Mina elever uppskattar det verkligen. De tycker om att veta var i inlärningsprocessen de befinner sig och vad de behöver göra för att utvecklas.”

itslearning ett nav för ’digitalt promiskuös’ lärare

Årets itslearning-användare Even Nedberg, mattelärare och biträdande rektor på högstadiekolan Belset

I Even Nedbergs omvända klassrum studerar eleverna matteteori hemma och löser problem i skolan, där han kan ge dem personlig hjälp. Han spelar in sig själv när han förklarar matteteori innan han bäddar in klippen i itslearnings planerare. ”Eleverna använder mina inspelningar. Två dagar före ett prov fick en av mina inspelningar 300 visningar. Jag har bara 60 elever, så det innebär att några elever tittade på dem två eller till och med tre gånger. Jag märkte också att provresultaten är bättre än i tidigare klasser som inte var omvända.

Sammantaget har alltså det omvända klassrummet gett mig mer tid med mina elever. Jag har färre papper att handskas med och möjlighet att använda andra lärares resurser. I slutändan innebär det bättre undervisning och mer motiverade elever.”

Kortfattat om varför Even tycker om att använda itslearning

”Jag är digitalt promiskuös. Jag använder mängder av olika verktyg. Tycker jag om dem så kommer jag att använda dem mycket. Och eleverna har ett ställe där de kan hitta dem: itslearning. Det är navet som eleverna går till för att hitta verktygen som jag väljer” säger han.

itslearning vill gratulera alla tre vinnarna till deras utmärkta bidrag till bästa praxis inom utbildningsvärlden. Vi önskar dem lycka till under det kommande undervisningsåret!

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss