Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Upptäck världen med itslearning

Vad ska skolorna göra med elever som lämnar skolan för att åka utomlands, t.ex. på semester? Går det att förvandla deras frånvaro till något positivt? Ja, säger Marit Spildo, kvinnan bakom ett itslearning-baserat projekt riktat mot elever som åker utomlands under kortare perioder.

”En tolvårig elev kom tillbaka från en familjesemester mitt under en termin. När jag frågade var hon hade varit sade hon: ”Söderut, så klart!” förklarar Marit, norsk lärare och talpedagog. ”Hon menade södra Europa, men jag var förbluffad över att höra att hon inte visste något om landet eller staden hon varit i.”

Vid ett annat tillfälle träffade Marit mamman till en elev som planerade en två veckor lång extra semester. Vid den tiden pågick det en vild debatt i media om elevers frånvaro på grund av avvikande familjesemestrar och – utan att ha blivit tillfrågad – utropade mamman med tvär röst: ”De lär sig precis lika mycket när de reser!”

Marit visste att det kunde stämma, men även att så inte alltid var fallet.

Lära sig borta hemifrån

Prisvinnare
Marits projekt Upptäck världen vann ett pris i kategorin Kreativ användning av itslearning på konferensen Del & Bruk i Sandvika i Norge 2011.
Baserat på dessa upplevelser började Marit dra upp konturerna för det som skulle bli Upptäck världen – ett projekt för semestrande elever som ser till att de fortsätter lära sig under semestern och använder ICT som motivation.

Marit har nu utvecklat kursen som en del av hennes filosofie magister-examen ”ICT vid inlärning” och tillämpar den på sina elever om de åker på semester under terminen.

Som en del av projektet fick eleverna uppgifter som var skräddarsydda efter deras resmål före, under och efter semestern. Uppgifterna varierar beroende på ålder, men principen är i stort sett densamma. Även om eleverna inte har tillgång till Internet under semestern kan de fortfarande få ett positivt inlärningsresultat tack vare uppgifterna före och efter semestern.

När de kommit hem igen omvandlas de nya kunskaperna till inlärningsresurser, för både andra elever och lärare.

Positiva föräldrar

Marit är tydlig med att elevens nya kunskaper ska ses som ett viktigt bidrag till skolan, men inte på bekostnad av familjens semester.

”Uppgifterna tas fram med hela familjen i åtanke, så att eleven kan fortsätta med sina vanliga semesteraktiviteter”, säger hon. ”Det enda jag begär är att de tar med sig ett anteckningsblock, en mobiltelefon eller en digitalkamera under dagen och tillbringar ett par timmar vid datorn på kvällen eller morgonen. Det gör att de kan skapa saker kring deras upplevelser – en bildberättelse på nätet, till exempel.”

Men vad säger föräldrarna när deras barn måste ta med sig arbete på semestern?

”Vi har inte testat projektet ordentligt än”, svarar Marit. ”Men de som har gjort det har varit positiva. Inlärningsaktiviteterna ska vara roliga och intressanta för hela familjen.”

Inlärning i en säker miljö

En del föräldrar kan vara oroliga för att bilder och filmer från deras familjesemester kommer att ligga ute på Internet, men Marit säger att de inte behöver oroa sig. Itslearning kräver ett användarnamn och lösenord, och allt som skapas av eleven kan bara nås av de andra i klassen.

Det finns även andra fördelar med itslearning. Medan de är på semester kan eleverna delta i diskussioner med lärare och andra elever – i en säker miljö – och på så sätt följa vad som händer i klassen medan de är borta.

Marit hoppas att Upptäck världen kan uppfylla elevernas och föräldrarnas behov av semester under skolåret och hjälpa lärare att se den här typen av frånvaro som en fördel, både för den semestrande eleven och för resten av klassen.

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss