Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Utvecklaren och djävulens advokat

Har du någonsin undrat vilka som står bakom itslearning? Möt Larisa Romanova och Mikael Karlsson, två av de 70 anställda på itslearnings teknikavdelning, och få en inblick i deras arbete.

Larisa kommer ursprungligen från Ryssland. Hon har en mastersexamen i ekonomi och matematik från statsuniversitetet i Perm i Ryssland och arbetar som testingenjör. Mikael tog sin mastersexamen i programutveckling på tekniska högskolan i Swinburne i Australien. Han har svenska föräldrar, men har bott i norska Bergen i större delen av sitt liv.

Utveckling och testning

itslearnings teknikavdelning
Utvecklare och testare arbetar i olika team, som ansvarar för olika delar av itslearning. Larisa och Mikael arbetar på itslearnings huvudkontor i norska Bergen, men teammedlemmarna är utspridda över hela Europa, som t.ex. Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och Ryssland. De har dagliga möten och kommunicerar via Skype.

Medan Mikael ansvarar för att skriva koden som blir itslearning iklär sig Larisa rollen som djävulens advokat och gör sitt bästa för att knäcka och hitta fel i allt som Mikael tar fram.

”En bra dag är när jag inte ser Larisa, för det innebär att jag inte gjort något fel”, säger Mikael med ett leende.

Utvecklarna utgör monteringsbandet på itslearning. Man kan se dem som snickare som får ritningar av en arkitekt och bygger ett hus. De får specifikationer av en grupp designers, som tar fram nya koncept och funktioner baserat på förslag från användare, nationella riktlinjer och utbildningstrender. Efter att utvecklarna fått designen skapar de funktionerna, och testpersonerna testar dem. När det nya konceptet är klart överlämnas det till driftingenjörerna, som ser till att funktionerna uppdateras för användarna och säkerställer att itslearning fungerar som det ska dygnet runt.

Konstant fokus på kvalitet

Inga funktioner släpps till användarna förrän de genomgått noggranna tester. Larisa antar rollen som lärare och elev och gör sitt bästa för att hitta fel i itslearning. Varje tänkbart scenario testas, och inget anses vara klart förrän det har godkänts.

”Även om jag har gjort mitt bästa under testerna och jag vet att det är omöjligt att hitta alla fel känner jag mig lite skyldig om en bugg slinker ut till användarna”, säger Larisa.

Mikael medger snabbt att både tekniker och testare ansvarar för kvaliteten på den färdiga produkten, för även om testresultaten är okej kan en dålig kodning skapa problem i framtiden.

Förutom att utveckla program och söka efter tekniska fel vänder sig både testare och utvecklare till designerna med förslag på hur man kan förbättra funktionella delar av itslearning, såsom menyer eller knappar som fungerar, men som skulle kunna fungera ännu bättre om de designades på ett annat sätt.

itslearning har för närvarande omkring två miljoner aktiva användare. Den senaste månaden loggade nästan tio procent av den norska befolkningen in i itslearning. Men har utvecklarna den stora mängden användare i tankarna när de utvecklar programmen?

”Till viss del, men det är svårt att få grepp om en så otroligt stor siffra”, säger Mikael. ”Man blir lätt nervös om man tänker på att ett misstag kommer att påverka alla dessa människor, men samtidigt gör det att man blir ännu mer vaksam.”

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss