Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Vänd om klassrummet med itslearning

Gymnasieläraren Elisabeth Engum från norska Bergen har beskrivits som ett utmärkt exempel på hur personliga inlärningsmiljöer kan bidra till innovativ undervisning. Inspirerad av idén med det ”omvända klassrummet” hittar hon nya sätt för att strukturera sin undervisning och motivera eleverna.

 

Att vända om klassrummet innebär i stort sett att man lägger ut instruktionsfilmer på nätet som eleverna kan titta på utanför klassrummet och flytta in läxorna i klassen. När de kommer till klassrummet efter att ha sett en film arbetar de med övningar som testar, utökar och bygger på deras nya kunskaper.

Elisabeth provade först att undervisa med ett omvänt klassrum i sina geometriklasser under vårterminen 2011. Hon började genom att ta fram teoribaserade instruktionsfilmer och -exempel och laddade sedan upp filmerna på YouTube och publicerade dem via Google Sites. Elisabeth upptäckte dock snart att eleverna inte använde Google Sites och bestämde sig för att istället lägga ut filmerna på itslearning.

Kombinera filmer med bra klassrumsundervisning

Prisvinnare Elisabeth Engum var en av tre vinnare i kategorin Kreativ användning av en inlärningsplattform på konferensen Del och Bruk i Sandvika i Norge 2011. Hon nominerades för sitt arbete med det omvända klassrummet och itslearning. Elisabeth finns på Twitter som @PGelisa och hennes filmer finns på hennes YouTube-kanal. Under kursens gång ombeds eleverna utvärdera sig själv via utvärderingsformulär i itslearnings undersökningsverktyg. Det visar Elisabeth hur väl hennes elever förstår filmerna och avslöjar om något är oklart. Men det handlar inte bara om tjusiga filmer.

”Det är en sak att skapa bra filmer, en annan att ha en bra klassrumsundervisning. Jag tycker att det är viktigt att ha en balans mellan filmföreläsningar och klassrumsundervisning”, förklarar Elisabeth.

Hennes elever från förra året uttryckte vad de ville ha: en del lektioner med klassrumsundervisning och en del med filmföreläsningar. Den svåraste aspekten med den omvända metoden är enligt Elisabeth att hitta en struktur för resurserna som hon publicerar och som låter hennes elever få ut det mesta av dem.

itslearnings planerarcentral

Elisabeth använder itslearnings planerare för att strukturera sin undervisning. Hon delar in planen i små delar och lägger till filmer som anteckningar. itslearning låter henne koppla varje film till inlärningsmål i läroplanen, vilket gör det lättare att strukturera resurserna i planeraren.

Elisabeth lägger ut filmerna på YouTube och bäddar sedan in dem i itslearning. ”Jag använder YouTube för att jag vill att filmerna ska vara tillgängliga överallt – till och med på bussen. Filmer på YouTube kan ses på de flesta hårdvaror och plattformar, från datorer och Mac till mobila enheter.”

För- och nackdelar

Även om hennes elever är övervägande positiva har det omvända klassrummet även sina nackdelar. En är att det tar tid att producera filmer, en annan är olika utmaningar i klassrummet.

”Traditionell klassrumsundervisning kräver lite av eleverna”, säger Elisabeth. ”Den omvända modellen kräver däremot att de tar ansvar för sin egen inlärning. Om de inte har sett filmen före lektionen kan det vara svårt för dem att hänga med. Å andra sidan tycker de om att se föreläsningarna om och om igen, vilket ger mig mer tid att hjälpa dem under lektionen. Filmerna gör det också lättare för frånvarande elever att komma ikapp.”

Bana vägen med det omvända klassrummet

Elisabeth är en av pionjärerna i Norge när det gäller det omvända klassrummet, men hon erkänner att hon har inspirerats av andra. Hon hämtar idéer från konferenser och sociala mediekanaler som Twitter och skapar sedan något eget. Det var så hon först hörde talas om det omvända klassrummet.

”Jag fick idén i vintras när jag läste artiklar om Khan Academy och det omvända klassrummet”, säger Elisabeth. ”Mina idéer inspireras till stor del av två norska kollegor – Roger Markussen och Bjørn Ove Thue – som började med det omvända klassrummet några månader före mig. De inspirerade mig och jag baserar min undervisning till stor del på deras modell.”

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss