Vår hemsida använder cookies för att förbättra din webbupplevelse. För att veta mer läs vår Integritetspolicy

Vänd på klassrummet med itslearning

Merethe Hollen tog hem andrapriset i tävlingen Bäst användning av itslearning 2012 för sin undervisningsmetod med omvända klassrum. Många lärare använder itslearning för att vända på klassrummet, men Merethes sätt att använda sidor för att skapa interaktiva inlärningsverktyg skiljer henne från de andra. Här förklarar Merethe hur hon vänder om klassrummet och varför.

På radiografiavdelningen på University College of Northern Denmark baserar man varje kurs på principen 50 % fysisk närvaro och 50 % virtuell undervisning. Det är delvis på grund av de långa avstånden som många elever har till universitet och delvis för att avdelningen anser att en blandad undervisningsmetod är den mest effektiva.

En enda onlineresurs med all information eleverna behöver

Som föreläsare i etik på avdelningen använder Merethe itslearnings sidor för att ge eleverna en omfattande översikt över materialet som används inom etikundervisning.”Nu använder vi sidor i allt högre grad på vår avdelning”, förklarar hon.”Sidor är så bra att vi inte längre ber eleverna titta på trädmenyn för att hitta inlärningsmaterial eller uppgifter. Istället lägger vi till dem på den relevanta resurssidan. På så sätt har eleverna tillgång till alla resurser, uppgifter och prov de behöver för varje ämne eller modul på ett enda ställe. Det gör det mycket lättare för dem att hitta och använda material.”

Sidor är i grunden individuella webbsidor som kan innehålla filmer (som streamade föreläsningar eller filmer från YouTube eller andra webbsidor), PDF:er, bilder och länkar, vilket gör det möjligt för lärarna att ge sina elever ett brett utbud av material kring ett enda ämne eller en enda sida i itslearning.

Förutom bakgrundsmaterial och inlärningsresurser innehåller Merethes sidor länkar till prov, uppgifter och onlinediskussioner som ska aktivera eleverna och få dem att tillämpa det som de har lärt sig.

Om du vill prova på att använda sidor i din egen undervisning kan du ta en titt på Merethes förslag på sidor på vår globala webbplats.

Utveckla en förståelse för etik

Etikundervisning handlar om reflektivt resonerande. Det viktiga för eleverna är att förstå olika etikteorier och sedan lära sig hur de ska tillämpa dem i sitt eget arbete. För Merethe innebär det att bygga upp förståelse under kursens gång. Hon börjar med enkla dilemman och går sedan vidare till mer komplicerade frågor, men undersöker alltid resonemanget bakom olika beslut.

”En sida i itslearning kan innehålla en filmföreläsning där jag förklarar teorin. Den kan även innehålla PDF:er, externa filmer och länkar till annat inlärningsmaterial kring etikteorin. Ofta innehåller den också en länk till ett flervalsprov, där eleverna måste välja hur de skulle agera i olika situationer. Eleverna genomför detta prov efter att ha läst teorin. Nyckeln är inte att hitta rätt svar i sig, utan att reflektera över varför man väljer det svar man gör.”

För att få igång detta reflekterande före lektionen bjuder Merethe in eleverna att dela med sig av sina resonemang på ett diskussionsforum på nätet som hon länkar till direkt på sidan i anknytning till provet. På så sätt kan hon få en bra överblick över hur hennes elever angriper varje dilemma innan de kommer till lektionen, och eleverna kommer till lektionen förberedda med den bakgrundskunskap de behöver för att ha en givande diskussion.

”Eleverna tycker om diskussionsforumen på nätet, men de föredrar fortfarande klassrumsdiskussionerna”, säger hon.”Att arbeta online är ett bra sätt att förbereda sig, men inte en ersättning för personlig undervisning.”

Videoföreläsningar: elevernas favorit

När vi frågar Merethe vilken aspekt av hennes onlineundervisning som eleverna föredrar svarar hon utan att tveka:”De tycker om inspelningarna av mina föreläsningar. De kan se filmerna när de vill i sitt eget hem, och sedan trycka på stopp och spola tillbaka när de vill. Eleverna uppskattar det verkligen, eftersom det ofta är viktigt att man förstår en sak och reflekterar över den innan man går vidare.”


 

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.

Aktiviteter Video Kontakta oss